Engineering/Quality Engineering

겜바 워크 Gemba Walk / 겐바 워크 Genba Walk

R.D. 2022. 8. 19. 08:21
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Gemba / Genba

 

겜바 Gemba / 겐바 Genba 

 

겜바(겐바)는 일본어로 Genba(現場), 로마어로 Gemba현장을 의미한다.

비즈니스적 측면에서 겜바(겐바)는 가치가 생성되는 장소를 의미하고, 제조에서의 겜바(겐바)는 제조 현장을 의미한다.

 

린 생산방식(Lean manufacturing or Lean production)에서의 겜바(겐바) 개념은 문제점을 볼 수 있고, 최고의 개선 아이디어는 현장으로 가는 것으로부터 나온다는 것이다.

 

품질관리(Quality management)에서의 겜바(겐바)는 생산 작업장을 의미하고, 개념은 문제가 발생하는 경우, 엔지니어들은 모든 소스로부터 데이터를 수집, 문제의 전체 영향을 이해하기 위해 이동하는 것이다. 포커스 그룹 및 설문 조사와는 달리, 현장을 방문하는 것은 물어보고 싶은 어느 하나에 얽매이지 않을 수 있다.

 

Glenn Mazur품질기능전개(Quality Function Deployment(QFD) : 제조가 시작되지 않은 새로운 제품에 대한 품질 시스템)에서 사업 또는 생활방식의 고객 장소라는 의미로 이 용어를 도입하였다. 이 개념은 고객중심이라는 것으로, 문제점과 기회를 이해하기 위해 고객의 gemba(genda)로 이동하여 데이터를 수집하고 처리하기 위해 모든 감각을 사용한다는 개념이다.

 

Genba Walk / Gemba Walk

 

겐바 워크 Genba Walk / 겜바 워크 Gemba Walk

 

겜바워크(겐바워크)는 실제 프로세스를 보러 가고, 작업을 이해하고, 질문을 던지고, 배우는 활동을 의미한다. 이는 린 생산방식의 경영철학의 근본적인 철학 중 하나로 알려져 있다.

 

도요타의 Taiichi Ohno Gemba walk의 개념을 세웠다. 이는 직원의 낭비되는 활동을 식별하기 위해 작업장을 걸어 매일매일의 업무로부터 물러서서 볼 수 있는 기회를 주는 것이다. 이는 지도자가 안전상의 위험이 존재를 인식하고 기계 및 장비 상태를 관찰하고, 작업에 대한 지식을 얻고, 직원과의 관계를 바로 세우기 위해 설계되었다. 이는 MBWA(Management By Walking Around)의 기본적인 관리 방법과는 다르다. 이것의 목적은 결과를 검토하거나 깊이 없는 지적을 하기 보다는 가치의 흐름을 이해하는 데 있다. Gemba Walk는 매일 린 리더에 의해 실행되어야 하는 5가지 린 기본원칙 중 하나이다.

 

Taiichi Ohno *Source: Wikipedia

 

오노 타이치 Ohno Taiichi (大野耐一, Ōno Taiichi, February 29, 1912 – May 28, 1990)
- 일본 산업 엔지니어이자 사업가 
  A Japanese industrial engineer and businessman
- 미국의 린 생산방식에 영향을 준 도요타 생산 시스템의 아버지로 여겨짐
  Considered to be the father of the Toyota Production System, which inspired Lean Manufacturing in the U.S.

 

Genba (現場, also romanized as gemba) is a Japanese term meaning "the real place." In business, genba(gemba) refers to the place where value is created; in manufacturing the gemba(genba) is the factory floor. In lean manufacturing, the idea of gemba(genba) is that the problems are visible, and the best improvement ideas will come from going to the gemba(genba). In quality management, gemba(genba) means the manufacturing floor and the idea is that if a problem occurs, the engineers must go there to understand the full impact of the problem, gathering data from all sources. Unlike focus groups and surveys, gemba(genba) visits are not scripted or bound by what one wants to ask. Glenn Mazur introduced this term into Quality Function Deployment (QFD, a quality system for new products where manufacturing has not begun) to mean the customer's place of business or lifestyle. The idea is that to be customer-driven, one must go to the customer's gemba(genba) to understand his problems and opportunities, using all one's senses to gather and process data. Gemba walks(Genba walk) denote the action of going to see the actual process, understand the work, ask questions, and learn. It is known as one fundamental part of Lean management philosophy.

 

Taiichi Ohno, an executive at Toyota, led the development of the concept of the Gemba Walk. The Gemba Walk is an opportunity for staff to stand back from their day-to-day tasks to walk the floor of their workplace to identify wasteful activities. Gemba Walk is designed to allow leaders to identify existing safety hazards, observe machinery and equipment conditions, ask about the practiced standards, gain knowledge about the work status and build relationships with employees. It is different from classic management style of MBWA (Management By Walking Around). The objective of Gemba Walk is to understand the value stream and its problems rather than review results or make superficial comments. Gemba Walk is one of the 5 Lean guiding principles that should be practiced by Lean leaders on a daily basis.

 

*Source: Wikipedia

 

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